1 Cor 11:3
Men jeg vil at dere skal vite at Kristus er enhver manns hode,
og mannen er kvinnens hode, men Gud er Kristi hode.
Tar du imidlertid en kikk på dette verset i noen andre oversettelser
enn King James (eller Norsk Bibel '88; overs, komm.) vil det hjelpe deg til å
se hvordan det faktisk er i overensstemmelse med Efeserne 5:23 som sier: «For ektemannen er hustruens
(over)hode...» (King James)Men jeg vil at dere skal vite at Kristus er enhver manns hode,
og mannen er kvinnens hode, men Gud er Kristi hode.
1 Cor 11:3 (WEYMOUTH)
Jeg vil at dere skal vite, imidlertid, at til enhver mann er Kristus (over)hode, at en kvinnes (over)hode er hennes ektemann, og at Kristi (over)hode er Gud.
1 Cor 11:3 (WORRELL)Jeg vil at dere skal vite, imidlertid, at til enhver mann er Kristus (over)hode, at en kvinnes (over)hode er hennes ektemann, og at Kristi (over)hode er Gud.
Men jeg ønsker at dere skal vite at enhver manns (over)hode er Kristus, og hustruens (over)hode er ektemannen, og Kristi (over)hode er Gud.
Nå vel, er enhver mann overhode for enhver kvinne? Garantert
ikke! En mann kan være overhode for en kvinne; sin kone. Men han er ikke
overhode for enhver kvinne.
Jeg husker noen av de tingene en kar forkynte under et vekkelsesmøte
i den siste menigheten jeg var pastor for. Han var ikke noe særlig utlært,
ellers ville han ha visst bedre. Han skummet bare toppen av skriftstedene,
slik en pleide å vaske etter gull.
(Under Gullrushet den gang kunne du gå uti en vannstrøm og
vaske ut litt gullstøv. Men om du virkelig ønsket å gjøre et skikkelig funn og
komme ned der hvor det virkelige gullet var, så måtte du grave etter det. På
samme måte kan du skumme toppen av skriftstedene; men hvis du virkelig ønsker å
finne ut hva Bibelen sier, så er du nødt til å grave deg ned i Guds Ord.)
Jeg korrigerte ikke denne karen mens han prekte enkelte av
disse tingene fra prekestolen. Jeg visste folket ville vite å ikke ta imot det
uansett. Men til og med etterat vi hadde kommet tilbake til pastorsboligen
ville han ikke slippe tak i emnet.
Tilslutt sa jeg til ham: «Broder, det er ikke det
skriftsteder sier.»
«Å joda,» sa han, «akkurat her står det at mannen er overhode
for kvinnen. Menn er overhode for kvinner i alt.»«Neida, neida,» sa jeg, «menn er ikke hevet over kvinner i Herren. Hadde det vært tilfelle kunne kvinner ikke blitt frelst medmindre ektemennene deres hadde sagt til dem at det var i orden.»
Han var av den typen som står veldig hardt på dette med
kvinner. Han prekte alltid om kvinnene. Faktum er at han var en vanskelig kar å
ha med å gjøre. Kona hans var ikke partner; hun var dørmatte. Han gikk på
henne. Mesteparten av tiden hadde han foten på nakken hennes så vel som på
nakkene til barna deres; billedlig talt.
«For det første,» sa jeg til ham, «så er du ikke overhode
for min kone. Det er det jeg som er.»
Han hadde prøvd å fortelle kvinnene, inkludert min kone,
hvordan de skulle kle seg, etc.
Så derfor sa jeg: «Mens vi er inne på dette, så vil jeg si
deg noe annet. Du har overhodet ikke noe med hvordan min kone kler seg. Det er
min sak. Og hvordan min kone har håret har verken du eller en eneste annen mann
i menigheten noe med, ei heller noen som helst annen predikant noe steds. Det
er min sak. Hun har håret sitt slik hun har det for å være kledelig for meg og
ikke deg. Hun kler seg for å være fin for meg og ikke deg. Om din kone
vil finne seg i alle dine idiosynkrasier (= omtrent «fikse, syke ideer;»
overs, anm.), så er det hennes problem. Men kom ikke her og dytt det der over
på meg eller din kone.«Og siden du brakte emnet på banen, så har jeg følgende å si deg: Hold deg unna dette og si ikke noe som helst mer om det i denne menigheten. Som pastor er jeg overhode for denne menigheten lokalt. Jesus er overhode for Menigheten universalt, men jeg er hyrde for denne lokale menigheten og har autoritet her. (Det å styre hører til pastorembetet.) Så si ikke ett ord til om disse kvinnegreiene mens du er her.»
Det greske ordet som er brukt for «mann» og «ektemann» i Det
nye testamente er samme ord: aner. Det nye testamentes gresk hadde ikke
noe eget ord for «ektemann.» Likeså hadde den ikke noe ord for «kone.» Derfor
har det greske ordet for «kvinne»: gyne, blitt oversatt både som
«kvinne» og «kone.»
Av den grunn må det avgjøres av settingen (dvs. plassering/
omgivelser) hvilken av disse betydningene en burde gi ordene i den engelske (og
norske) oversettelsen av skriftstedene. Du må for eksempel avgjøre ut ifra
tekstsammenhengen hvorvidt det er kvinner generelt som omtales eller
utelukkende koner. Noen ganger omtaler Paulus kvinner generelt; men andre
ganger omtaler han kun koner. Og slike skriftsteder bør fortolkes dithen at de
relaterer til den rollen som ei kone har.
Teksten vår, 1 Cor 11:3, kan ikke bety at hver eneste mann
står i samme relasjon til hver eneste kvinne slik Kristus gjør til enhver mann.
Det kan ikke være riktig.
Kristus er like mye overhode for kvinnen som Han er for
mannen. Er Han ikke det så er ikke kvinnen i Menigheten, for Kristus er
Menighetens overhode.
Det er mulig å få Bibelen til å si hva som helst du ønsker å
tro. Uansett hva du ønsker å tro, så kan du finne skriftsteder, feiltolke dem,
ta dem ut av settingen, og få dem til å si hva som helst du ønsker at de skal
si.
Det kom en kar opp til meg kort tid etterat jeg hadde kommet
med en uttalelse om at mannen ikke er åndelig overhode for kvinnen.
«Å joda, det er han,» sa han. «Det sier Bibelen. Den sier at
på samme måte som Kristus er overhode for Menigheten, er mannen overhode for
kvinnen.» Så spurte han meg: «Er Kristus åndelig overhode for Menigheten?»
«Ja,» svarte jeg.
«Da er mannen åndelig overhode for sin kone.»
«Og Kristus er ikke hennes åndelige overhode?» spurte jeg.
«Nei, det er Han ikke.»
«Om Kristus ikke er hennes åndelige overhode, så er hun ikke
i Menigheten, er hun vel?»
«Å joda, joda,» sa han, «hun er i Menigheten.»
«Vel, vel,» sa jeg, «hvis hun er i Menigheten og er et lem
på Kristi Legeme, så er det Kristus som er hennes overhode og ikke mannen.»
Paulus illustrerte simpelthen at fra familiens og hjemmets
ståsted er mannen overhode for sin kone, på samme måte som Kristus fra det
åndelige ståstedet er overhode for Menigheten. Han sier ikke her at ektemannen
er sin kones overhode på det åndelige området. Hadde det vært sant hadde
den pånyfødte kona til en ufrelst mann ikke hatt noe åndelig overhode. Kan du
se det? Men, pris skje Gud, hun har virkelig et åndelig overhode - Herren
Jesus Kristus!
Den samme karen fortsatte med å si at siden mannen er
overhode for kvinnen så burde kona adlyde og underkaste seg sin ektemann i alt.
Han sa til meg: «Om en ektemann til og med ber sin kone om å gå til sengs med
en annen mann, så burde hun gjøre det.»
Det er tåpelig. Ektemannen er ikke herre over sin kones
samvittighet; hennes ånd. Jesus er like mye hennes Herre som Han er mannens, på
det åndelige området.
Bibelen sier: «Men den som forener seg med Herren er en
ånd (med Ham)» (1 Cor 6:17; Den Norske Reformasjonsbibelen). Og i samme
kapittel står det: «...den som forener seg med horkvinnen, er en kropp (med
henne)? For Han sier: 'De to skal være til ett kjøtt.'» (vers 16; Den Norske
Reformasjons-bibelen). Skriften bruker den samme terminologien hva angår
ektemann og kone, i Eph 5:31: «...og de to skal være ett kjød.»Kan du se hvordan det bare er i ektemann-og-kone-relasjonen, i den hjemlige situasjonen, at ektemannen er overhode for sin kone? Fra det åndelige ståstedet er han eller hun som er føyd sammen med Herren en ånd med Ham, med Jesus som åndelig overhode. Kvinnen er like mye som mannen et lem på Kristi Legeme. Og Kristus er like mye åndelig overhode for kvinnen som Han er for mannen.
Hver eneste kvinne kan komme til Kristus direkte uten noen
manns samtykke eller forsøk på å være mellommann. Jeg har hørt enkelte si at
konene deres ikke engang skal be til Gud uten samtykke fra dem. Det er
fjollete. En hvilken som helst kvinne kan komme til Gud uten ektemannens eller
noen som helst annen manns samtykke eller forsøk på å være mellommann. Hun kan
komme inn i det samme nære, personlige fellesskapet med Herren Jesus Kristus
som en hvilken som helst mann kan. Faktum er at mange kvinner vandrer i et
nærere fellesskap med Kristus enn det en god del menn gjør.
Men som kone i det naturlige, menneskelige forholdet, har
hun en underordnet stilling i familien. (Hun har ikke en underordnet stilling
i Kristi Legeme. Og dette betyr ikke at ektemann og kone ikke står likt innfor
Gud.) Av hensyn til god orden i familien bør ektemannen være husets overhode.
Ingen intelligent kvinne burde tenke på å gifte seg med en mann som etter
hennes skjønn ikke er verdig til å innta den stillingen.
Store katastrofer kunne ha vært avverget om Guds orden i
familieledelse hadde blitt akseptert og etterfulgt. Det er ikke meningen at
ektemannen skal være vrang og herske over sin kone. Det er heller slik at begge
skal være hjelpere sammen i alt som angår deres midlertidige og evige velferd.
Ektemannen må bære hovedansvaret; derfor bør han ha den
høyeste autoriteten. Hvis både ektemann og kone er hva de burde være, så vil
ektemannen helt naturlig innta sin stilling som familiens overhode, og det vil
være en glede for hans kone å se ham der. Ingen kvinne ønsker å ha en hermegås
eller en nikkedukke til ektemann. Det skulle være en fornøyelse for kona å
underordne sin vilje under ektemannens vilje når det er nødvendig, istedenfor å
gjøre ham til latter blant naboene. Det fins ingen mulighet til å slippe unna
Guds Ords tydelige undervisning på dette punkt.
Eph 5:21-25 (King James)
21 Underordne dere under hverandre i Kristi frykt.
22 Dere hustruer! Underordne dere under deres egne menn [ektemenn] som under Herren.
23 For mannen [ektemannen] er kvinnens [hustruens] hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser.
24 Likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn [ektemenn] i alle ting.
25 Dere menn [ektemenn]! Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den....
Paulus taler her til hele Menigheten når han sier: «Underordne dere under hverandre...» (vers
21). Mener han da at vi skal herske over hverandre i Menigheten? Nei! Det betyr
at vi skal gi etter, være imøtekommende og komme overens med hverandre.21 Underordne dere under hverandre i Kristi frykt.
22 Dere hustruer! Underordne dere under deres egne menn [ektemenn] som under Herren.
23 For mannen [ektemannen] er kvinnens [hustruens] hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser.
24 Likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn [ektemenn] i alle ting.
25 Dere menn [ektemenn]! Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den....
Så når det står i neste vers: «Dere hustruer! Underordne dere under deres egne menn (ektemenn) som
under Herren,» betyr det da at ektemannen skal herske over sin
kone; at hun aldri skal få komme med sin mening? Nei! Det betyr at de skal være
imøtekommende og strebe etter å komme overens med hverandre.
Det samme verset (1 Cor 11:3) som sier at mannen er kvinnens
overhode sier også: «Kristi (over)hode
er Gud.» Dette betyr ikke at Kristus er grunnleggende og evig laverestående
overfor Gud Faderen. Hans evige likhet med Faderen erklæres i det følgende
skriftsted; legg merke til vers 6.
Philemon 2:5-9
5 La dette sinn være i dere, som og var i Kristus Jesus,
6 han som da han var i Guds skikkelse, ikke holdt det for et røvet bytte å være Gud lik,
7 men gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på seg, da han kom i menneskers liknelse. Og da han i sin ferd var funnet som et menneske,
8 fornedret han seg selv og ble lydig til døden - ja, døden på korset.
9 Derfor har Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alle navn..
Men som vår Frelser, som vårt offer, og som vår virkelige
bror, tok Han en underordnet posisjon og ble i alle ting lydig mot Faderen og
Hans vilje.5 La dette sinn være i dere, som og var i Kristus Jesus,
6 han som da han var i Guds skikkelse, ikke holdt det for et røvet bytte å være Gud lik,
7 men gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på seg, da han kom i menneskers liknelse. Og da han i sin ferd var funnet som et menneske,
8 fornedret han seg selv og ble lydig til døden - ja, døden på korset.
9 Derfor har Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alle navn..
Skriften lærer oss så vakkert at når Kristus ydmyket seg
selv og ble lydig til døden, så opphøyde Gud Ham høyt og plasserte Ham ved sin
egen høyre hånd. Der lever Kristus for evig og går i forbønn for oss.
Når en mann (eller kvinne) underordner seg korset og mottar
Kristus som Frelser, blir han (eller hun) på samme måte oppreist til å sitte i
det himmelske med Kristus.
Eph 2:4-6
4 Men Gud, som er rik på miskunn, har, på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med,
5 gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst.
6 Han oppvakte oss med ham og satte oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus..
Kristus er ikke under Gud; Han var under Ham, men er
nå oppreist og har satt seg ved siden av Ham ved Hans høyre hånd. Mennesket,
enda det var under, ble oppreist med Kristus og satt ned med Ham når det ble
frelst og kom til korset og bekjente Jesus som Herre. Det er ikke et vertikalt
anliggende, men et horisontalt. Guds Ord sier at vi er arvinger, sønner av Gud,
og medarvinger med Kristus. Ordet «joint» (som i den engelske oversettelsen
står istedenfor «med» i medarvinger, og omtrent betyr «felles») betyr
«equal;» dvs. jevnbyrdig (jevnbyrdige arvinger). Og kvinnene er
medarvinger så vel som mennene.4 Men Gud, som er rik på miskunn, har, på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med,
5 gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst.
6 Han oppvakte oss med ham og satte oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus..
Jesus ba: «at de
alle må være ett, likesom du, Far, i meg, og jeg i deg - at også de må være ett
i oss...» (John 17:21). Det inkluderer koner så vel som ektemenn
som er troende.
Mye
av det en hører om dette emnet om underordning kan ikke underbygges av
Skriften. Det fins folk som tar vers ut av sammenhengen og får dem til å si noe
de ikke sier. Det får en kvinne til å føle seg laverestående overfor mannen.
Det får henne til å føle at hun burde innta en slaves eller tjeners stilling.
Det binder istedenfor å løse. Og Guds Ord slår klart og tydelig fast: «Dere skal kjenne sannheten, og
sannheten skal gjøre dere fri» (John 8:32; King James). Den vil
aldri binde!Artikler om kvinnespørsmål:
Var Paulus en kvinne hater?
Er mannen kvinnens overhode?
Må kvinner tie i menigheten?
Må kvinner ha tildekket hode i kirken?
Kan kvinner pynte seg i fine klær og bære smykker?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar